Öğretim Üyemizin Makalesi Molecular Systems Biology

Bilgisayar Mühendisliği Öğretim üyemiz Hilal Kazan’ın yer aldığı, Sabancı Üniversitesi, Harvard Üniversitesi ve MIT ortaklığında yürütülen çalışma Molecular System Biology dergisinin Haziran sayısında kapak makalesi olarak yayımlandı.

Nature Publishing Group tarafından basılan Molecular Systems Biology dergisinde yayımlanan bu çalışmada son yıllarda giderek yaygınlaşan bir sağlık problemi olan antibiyotik direncine çözüm bulunması hedefleniyor. Antibiyotiklere karşı direnç kazanmış bakterilerle baş etmenin bir yolu hali hazırda var olan birden fazla antibiyotiğin aynı anda kullanılması; ancak, hangi kombinasyonun hangi bakteri için fayda getireceği belirsiz. Öğretim Üyemiz Hilal Kazan’ın da aralarında bulunduğu; Türkiye’de Sabancı Üniversitesi, Üsküdar Üniversitesi ve Antalya Bilim Üniversitesi ile ABD’de Harvard Üniversitesi ve MIT’den araştırmacıların işbirliğinde yürütülen bu çalışmada ilaç kombinasyonlarının etkilerini deney yapmadan tahmin edebilen bir yöntem geliştirildi.

Çalışma kapsamında, ilk olarak insan bağırsağında bulunan ve sindirime yardımcı olan E. coli  bakterisi üzerinde bir seri deney yapıldı. Bu deneylerle aynı anda iki antibiyotiğin kullanılması durumunda bakterilerin büyüme hızının nasıl etkilendiği ölçüldü. Deneyler sonucunda elde edilen bulguları sadece bilgisayar kullanarak tahmin edebilen bir yapay zeka algoritması geliştirildi. E.coli verileri üzerinde geliştirilen bu algoritma uzun ve zorlu bir tedavi süreci gerektiren Tüberküloz bakterisi üzerinde de denendi ve daha önce laboratuvar deneyleriyle tespit edilmiş ilaç kombinasyonlarının birçoğu doğrulandı. Geliştirilen yöntem genomu bilinen bütün mikroorganizmalar için uygulanabilecek ve bu mikroorganizmalara karşı daha etkin tedavi yöntemlerinin geliştirilmesine katkı sağlayacak. Ayrıca, gelecekte bu yöntemin geliştirilerek kanser tedavisi için de uygulanması planlanıyor.

Makaleye ulaşmak için lütfen tıklayın