ANTALYA BİLİM ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
EĞİTİM PLANI DERS İÇERİKLERİ
1.YIL (1.Yarıyıl) GÜZ DÖNEMİ ZORUNLU DERSLER
HEM117 HEMŞİRELİK ESASLARI I (4-2-0-5) (AKTS:8)
Bu ders; Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu, Bir Meslek Olarak Hemşirelik, Hemşireliğin Kültürel ve Sosyal Rolleri, Fonksiyonları, Sorumlulukları, Temel İnsan Gereksinimleri, Yaşam Süreci, Homeostazis, Stres, Sağlık, Hastalık, Holistik, Hümanistik Yaklaşım, Birey Ve Hastane Ortamı, Hastanın Hastaneye Kabulü ve Taburculuk, Enfeksiyon Kontrolü, Hareket Gereksinimi, Sağlıklı Bireyin Hijyen Gereksinimi, Yaşam Bulguları, Sıcak-Soğuk Uygulamalar, İlaçların Uygulanması, Parenteral İlaç Uygulamaları - 1 Lokal İlaç Uygulamaları, Ağrı ve Acıyla Baş Etme konularını kapsamaktadır.
HEM119 ANATOMİ I (2-1-0-3) (AKTS:4)
Bu ders ;temel anatomi bilgileri, terminoloji, kemik, eklem, kas, dolaşım, solunum, sindirim, endokrin, ürogenital ve sinir sistemleri ile duyu organları ve sistemleri oluşturan organların ve bu organlar arasındaki yapısal ve komşuluk ilişkilerini açıklar.
HEM121 FİZYOLOJİ I (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile öğrencinin; insan vücudundaki hücre, doku, organ ve sistemlerin normal işleyiş mekanizmaları ve bunların kontrol yöntemlerini öğrenmesi amaçlanır.
HEM123 MİKROBİYOLOJİ VE PARAZİTOLOJİ (2-1-0-3) AKTS:3)
Bu ders; temel tıbbi mikrobiyoloji, bakteriyoloji, viroloji, parazitoloji, mikoloji, doğal ve edinilmiş bağışıklık ile mikrobiyolojik tanı süreçlerine ilişkin konuları kapsar.
HEM125 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile öğrenciye; iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kavramları bilme, işyerlerinde risk yönetimi ve değerlendirmesi yapabilme, iş sağlığı ve güvenliği kanunu öğrenme, iş kazaları
e önlemlerini, meslek hastalıklarını tanıyabilme, acil durumlar ve ilk yardım durumlarında gereken uygulamalır konusunda beceri kazandırmak amaçlanmıştır.
INGL101 İNGİLİZCE I (2-0-0-2) (AKTS:2)
Öğrencilerin başlangıç düzeyde İngilizce dil bilgisi ve kelime bilgisi ile birlikte okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin öğretimini içerir.
TURK101 TÜRK DİLİ I (2-0-0-2) (AKTS:2)
Dersin içeriğini temel dil bilgisi kuralları, kelime çeşitleri, zamanlar ve anlatım içinde zaman uygunluğu. dünya dil grupları, türkçenin dünya dil grupları arasındaki yeri, sözlü ve yazılı anlatım şekilleri, imla, noktalama ve yazım kuralları, doğru cümle kurma, cümle çözümlemesi oluşturmaktadır.
HIST101 ATATÜRK İLKELERI VE İNKILÂP TARiHi I (2-0-0-2) (AKTS:2)
Türkiye Cumhuriyeti devletinin Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasından sonra laik ve üniter yapıda ulus-devlet olarak kuruluşunu, bu kuruluş esasına göre biçimlenen çağdaşlaşma tecrübesinin tarihini; Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk Devrimi'nin, ulus-devlet ve çağdaşlık ve laiklik olgularının Türkiye bağlamında ifadesi ve anlamına karşılık gelen Atatürkçü Düşünce'yi genç nesillere öğretmek ve bunun değerini idrak ettirmektir
SEÇMELİ DERSLER
HEM127 BAKIM TEKNOLOJİSİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı; öğrencinin teknolojik gelişmelerin önemini kavrama, hemşirelik ve sağlık bakımı uygulamalarında teknolojik gelişmeleri tanıma, kullanabilme becerileri kazandırmaktır
HEM129 TOPLUMSAL SORUMLULUK (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı; öğrencilerin yaşadıkları topluma karşı sorumluluklarını, bir takım çalışması içerisinde ve aynı zamanda bireysel inisiyatiflerini de ele alarak gerçekleştirmelerini sağlamaktır.
HEM140 TIBBİ TERMİNOLOJİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisinin esaslarını kavrayarak teorik dersler ve pratik uygulamalar ile mesleki çalışmalarda kavramayı kolaylaştıracak temel meslek terminolojisi bilgilerinin kazandırmaktır.
I. YIL(2.Yarıyıl) BAHAR DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM122 HEMŞIRELIK ESASLARI II (4-4-0-6) (AKTS:6)
Hemşirelik Esasları II dersi, hemşirelik eğitimine yeni başlayan öğrencilere yönelik olup, hemşirelik bakımında temel olacak bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlar. Bu ders, öğrencilerin insanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde çevresi ve toplumla birlikte bütüncül bir anlayışla ele almasını hedefleyen, temel insan gereksinimleri doğrultusunda, hemşirelik bakımında temel kavram ilke, kural, yöntem bilgisi ve uygulama becerisi kazanmasını sağlayan, aynı zamanda diğer mesleki derslere temel oluşturan kuramsal ve uygulamalı bir derstir. Bu ders aynı zamanda Hemşirelik Esasları I dersinin devamı niteliğindedir.
HEM124 HEMŞIRELIK ESASLARI UYGULAMASI (0-0-4-2) (AKTS:4)
Bu dersin amacı öğrencinin teorik bilgisini uygulamaya aktarması, klinik beceri, klinik karar verme, kritik düşünme ve araştırma becerisinin artırılması ve bilişsel, duyuşsal ve davranışsal alanlarda becerilerini arttırarak bağımsız çalışma yeteneğinin geliştirilmesidir.
HEM126 ANATOMİ II (2-1-0-3) (AKTS:3)
Bu ders ile öğrenciye temel anatomi bilgileri, terminoloji, kemik, eklem, kas, dolaşım, solunum, sindirim, endokrin, ürogenital ve sinir sistemleri ile duyu organları hakkında genel bilgilerin kavranması ve sistemleri oluşturan organların ve bu organlar arasındaki yapısal ve komşuluk ilişkilerinin açıklanması amaçlanmaktadır.
HEM128 FİZYOLOJİ-II (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders; hücre ve sinir-kas fizyolojisi, kan ve dolaşım sistemi fizyolojisi, sindirim sistemi fizyolojisi, boşaltım sistemi fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi, merkezi sinir sistemi fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisini kapsamaktadır.
HEM130 KİŞİLERARASI İLİŞKİLER (2-0-0-2) (AKTS:2)
Bu ders, hemşirelik öğrencilerine sağlık hizmeti alan bireyler, aileler, hemşirelik meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile etkili bir şekilde iletişim kurmaları için gerekli bilgi ve becerileri sağlar. Öğrencilerin içsel ve kişilerarası iletişim becerilerini etkili bir şekilde geliştirmelerine ve uygulamalarına yardımcı olacak iletişim kavram ve ilkelerini tanıtır.
HEM132 PSİKOLOJİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders; Psikolojinin Tanımı Ve Konusu, Hemşirelik Bakımında Psikolojinin Önemi Psikolojinin Tarihçesi, Psikolojinin Alt Dalları, Psikolojide Yaklaşımlar, Duyum Ve Algı, Bellek, Öğrenme, Zeka, Duygular, Kişilik, Motivasyon, Kültürel Psikoloji, Sosyal Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Anormal Psikoloji, Klinik Psikoloji konularını içerir.
INGL102 İNGİLİZCE-II (2-0-0-2) (AKTS:2)
Öğrencilerin başlangıç düzeyde İngilizce dilbilgisi ve kelime bilgisi ile birlikte okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin öğretimini içerir.
HIST102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ II (2-0-0-2) (AKTS:2)
Bu dersi alan öğrenciden, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucu temel ilkeleri ve Türk Devrimi çerçevesinde, bu düşünceyi akıl ve bilim, çağdaşlık normları içinde millî esaslara göre uyarlayarak ve uygunlaştırarak toplum, birey ve ülke seviyesinde çağdaş sorunların çözümü üzerine sınıflama, betimleme, açıklama, analiz yeteneğini kazanması hedeflenir.
TURK102 TÜRK DİLİ II (2-0-0-2) (AKTS:2)
Bu ders Türkçenin söz dizimi özelliklerini, cümle yapısı, bilimsel yazılarda türk dilinin özelliklerini, anlatım bozukluğundan kaynaklanan iletişim sorunlarını içermektedir. Türk dilinin söz dizimi özelliklerini ana çizgileriyle tanıtmak; metin çözümleme becerisini geliştirmek; Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırmak hedeflenir.
SEÇMELİ DERSLER
HEM134 BİLİMSEL OKURYAZARLIK (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders bilimsel okuryazarlığın tanımı, bilgiye erişmede yeni yaklaşımlar, bilimin doğası ve önemi, elde edilen bilginin kullanılması, bilgiye erişim araçları, kütüphanelerin kullanılması, bilgisayarla tarama ile ilgili kavram ve teknikler, Web of Science araştırma için kullanılması, uygun bilginin bulunması ve kullanılması,bilginin iletilmesi, bilimsel okuryazar uygulamaları ve bilimsel okuryazar olmanın önemini içerir.
HEM136 GİRİŞİMCİLİK (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile öğrenciye; iş planı için gerekli araştırmaları yapma, iş planı hazırlığı ve sunumu için gerekli teknikleri kullanabilme becerilerini kazandırabilme amaçlanır.
HEM140 TIBBİ TERMİNOLOJİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisinin esaslarını kavrayarak teorik dersler ve pratik uygulamalar ile mesleki çalışmalarda kavramayı kolaylaştıracak temel meslek terminolojisi bilgilerinin kazandırmaktır
2.YIL 3.YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM219 İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (5-0-0-5) (AKTS:8)
Bu dersin amacı; öğrencilere sağlıklı/hasta birey, aile ya da toplumun sağlığının geliştirilmesi, korunması, sistemlere ilişkin tedavi/bakım ve rehabilitasyon süreçlerine yönelik bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik sürecini kullanabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
HEM221 İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI (0-0-10-5) (AKTS:7)
Bu ders ile, sağlıklı/hasta birey ve ailenin sağlığının geliştirilmesi, korunması, sistemlere ilişkin sağlık sorunlarında tıbbi tedavi/bakım ve rehabilitasyon süreçlerine yönelik teorik bilgisinin uygulamaya aktarılması, klinik beceri, klinik karar verme, kritik düşünme ve araştırma becerisinin artırılması ve bilişsel, duyuşsal ve davranışsal alanlarda becerilerin arttırarak bağımsız çalışma yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
HEM223 FARMAKOLOJİ I (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
HEM225 BİYOKİMYA (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı; öğrencilerin protein, karbonhidrat, lipid ve nükleik asit gibi biyomoleküllerin yapıları hakkında temel bilgileri öğrenmesini, bu moleküllerin metabolizmalarının nasıl meydana geldiğini, moleküller arasındaki metabolik bütünlüğün nasıl sağlandığını kavramasını ve hemşirelik alanında uygulayabilmesini sağlamaktır.
HEM227 HEMŞİRELER İÇİN FİZİKSEL DEĞERLENDİRME (2-1-0-3) (AKTS:3)
Bu ders ile öğrencinin, tüm hemşirelik girişimlerinde planlı hemşirelik bakımını yürütebilmesi için hasta/sağlıklı bireyin fiziksel değerlendirmesini gerçekleştirebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazanması amaçlanmaktadır.
HEM229 HEMŞİRELİK BAKIMI İÇİN FİZYOPATOLOJİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders; öğrencinin homeostazis ve homeostazisi bozan durumlarda organizmanın tepkisini açıklayabilme; hücre, doku, organ ve sistemlerin fizyopatolojik süreçleri ile ilgili teorik bilgileri anlayabilme; yaygın olan akut ve kronik hastalık durumlarında fizyopatolojik süreçlerin neden olduğu klinik özellikleri açıklayabilmesini amaçlar.
SEÇMELİ DERSLER
HEM231 HEMŞİRELİKTE LİDERLİK BECERİLERİNİ GELİŞTİRME (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu dersin amacı, öğrencinin dünya ve ülkemiz hemşireliğinin gereksinimi olan liderlik özellikleri ve becerilerinin önemini anlamasını, kendisini bu açıdan tanımasını ve mesleki yaşamında değişime yön vermek için liderlik becerilerini geliştirmeleri için rehberlik yapmaktır.
HEM233 HASTA GÜVENLİĞİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders öğrencinin, hasta güvenliğini tehdit eden risklere, tıbbi hataların önlenmesine ve hasta güvenliğinin sağlanmasına ilişkin bilgi, tutum ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır. Hasta güvenliği ve temel kavramları, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörler, ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri, tıbbi hataların nedenleri, ilaç hatalarının önlenmesi, kan ve kan ürünü transfüzyon hatalarının önlenmesi, cerrahi hataların önlenmesi, düşmelerin önlenmesi, enfeksiyonların önlenmesi, iletişim hatalarının önlenmesi, bebek/çocuk hasta güvenliği, intiharların önlenmesi ve hasta güvenliği konularını içerir.
HEM240 TÜRK İŞARET DİLİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri için, sağlıkçı perspektifiyle engelli bireylere yaklaşma, sorunlarını anlayabilme ve çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır.İşitme ve konuşma engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğretmek ve bu sayede öğrencilere sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında, işaret dilinin dilbilgisi özellikleri ve dil yapısıyla birlikte dili iletişim seviyesinde öğrenir. Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, Selamlaşma, hal-hatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: Karşılıklı Konuşma
2.YIL (4.Yarıyıl) BAHAR DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM220 CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ (5-0-0-5) (AKTS:8)
Bu ders ile öğrenciye; hastaya ve hasta yakınına biyo-psiko-sosyal bütünlük içinde yaklaşarak cerrahi girişim öncesi, sırası ve sonrasında hemşirelik gereksinimlerini belirleme, girişimlerini planlama, uygulama, değerlendirme becerilerini kazanması ve diğer sağlık personeli ile etkin iletişim kurma becerisini geliştirmesi amaçlanmaktadır. Cerrahinin tanımı ve sınıflandırması, stress, cerrahi hastalarında sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi, şok, yara iyileşmesi, hastane enfeksiyonları, cerrahi alan enfeksiyonları, perioperatif hemşirelik bakımı, yanık ve hemşirelik bakımı, göğüs travmaları, meme kanseri ve hemşirelik bakımı ve tüm sistemlerin cerrahi girişimlerine yönelik hemşirelik bakımı konularını içerir.
HEM222 CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI (0-0-10-5) (AKTS:7)
Cerrahi hastasının bakımında verilen eğitim doğrultusunda hasta ve ailesinin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım gereksinimlerinin hemşirelik süreci doğrultusunda uygulamasını içerir. Klinik ortamda uygulama yapılır.
HEM224 FARMAKOLOJİ-II (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile, organ sistemlerine etki eden ilaçların yan etkilerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
HEM226 BESLENMEYE GİRİŞ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile, yeterli ve dengeli beslenmeye zemin hazırlayacak, beslenmenin sağlıkla ilişkisini açıklayıcı temel beslenme bilgisi kazanılması amaçlanmaktadır.
HEM228 SAĞLIK EĞİTİMİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile hemşirenin eğitici rolü kapsamında yer alan sağlık eğitiminin, eğitim süreci doğrultusunda gerçekleştirmesinde bilgi ve beceri kazanılması amaçlanmaktadır.
HEM230 HEMŞİRELİKTE TEMEL KAVRAMLAR (2-0-0-2) (AKTS:3)
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavramlar ve bakım ilkeleri hakkında bilgi vererek hemşirelik mesleğinin temel bakım anlayışlarının geliştirilmesidir
SEÇMELİ DERSLER
HEM232 KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile, öğrencilerin kültürlerarası hemşirelik modelleri, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu ve kültürün sağlık üzerine etkilerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
HEM234 ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNDE KANITA DAYALI SEMPTOM YÖNETİMİ (2-0-0-2) (AKTS:3)
Bu ders ile, kanser hastalarında en sık görülen semptomlara kanıtada dayalı ulaşılması, en iyi kanıt düzeyleriyle değerlendirilmesi ve semptom yönetiminde kanıtların kullanılması amaçlanmaktadır.
HEM240 TÜRK İŞARET DİLİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri için, sağlıkçı perspektifiyle engelli bireylere yaklaşma, sorunlarını anlayabilme ve çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır.İşitme ve konuşma engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğretmek ve bu sayede öğrencilere sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında, işaret dilinin dilbilgisi özellikleri ve dil yapısıyla birlikte dili iletişim seviyesinde öğrenir. Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, Selamlaşma, hal-hatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: Karşılıklı Konuşma
3.YIL (5.Yarıyıl) GÜZ DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM315 KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (4-2-0-5) (AKTS:6)
Bu ders öğrencinin kadın sağlığının korunması, sağlığının izlenmesi ve hastalık durumlarında hemşirelik bakımına ilişkin temel kavram ve kuramları anlamasını, kadına ve ailesine bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik bakım gereksinimlerini belirleme, girişimleri planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini kazanmasını amaçlamaktadır. Ders içerigi olarak; kadın sağlığının önemi ve hemşirelik bakımı, üreme sağlığının anatomi ve fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, riskli gebelikler, doğum eylemi ve hemşirelik bakımı, yenidoğan fizyolojisi ve bakımı, anne sütünün önemi ve emzirmede hemşirelik bakımı, anne sütünün önemi ve emzirmede hemşirelik bakımı, puerperal dönem ve riskli durumlar, aile planlaması, üreme sistemleri enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar, üreme siklusu anomalileri, üreme organının anatomik ve fonksiyonel anomalileri, benign jinekolojik değişiklikler, üreme sistemi kanserleri konılarında oluşmaktadır.
HEM317 KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI (0-10-0-5) (AKTS:10)
Kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği teorik ders kapsamında öğrenilen bilgiler ışığında öğrencilere, yaşam evrelerine göre sağlıklı ve sağlığı bozulmuş kadının, yenidoğanın ve doğumun başlangıcından sonuna kadar olan kadının, fizyolojik, psikososyal, kültürel ve gelişimsel bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik becerileri laboratuvar/ gerçek uygulama ortamında uygulatarak yetkinlik kazandırır.
HEM319 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bilimsel bir araştırma planlayabilme, uygulayabilme ve bilimsel bir çalışmayı irdeleyebilme becerisi kazandırmak. Veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler, makalelerin araştırma yönteminin analizi/tartışılması, veri toplama yöntem, teknik ve araçları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
HEM321 İLK YARDIM VE ACİL BAKIM (2-0-0-2) (AKTS: 3)
İnsan vücudu yapı ve işleyişi , Temel yaşam fonksiyonları, İlkyardımda temel kavramları ve bu kavramların uygulamadaki önemi, Olay yeri,olayh yeri vaka türü değerlendirmesi,Acil müdahele öncesi vaka türüne gore alınması gereken tedbirler, Acil olgu değerlendirme, Temel Yaşam desteği,Temel yaşam desteği konusunda uygulanması gereken konular, Yaralanmalar, yara bakımıYara bakımı esnasında öncelikle yapılması gereken müdahaleler., Kanamalar,Kanamalar konusunda öncelikle yapılması gereken müdahaleler. Kırık,çıkık,burkulma ve incinmeler ve ilk anda yapılması gereken müdahaleler,, Isıya bağlı sorunlar,ısıya bağlı sorunlarda yapılması gereken ilk müdahaleler, Zehirlenmeler, Bilinç bozuklukları, Boğulmalar,yabancı cisimler,ile ilgili problemlerde ilk yapılması gereken müdahaleler. Taşıma teknikleri, Sargı teknikleri,konularında yapılması gerekenler hakkında, İlkyardım çantası ile ilgili bilgi sahibi olurlar.analizi ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olmaları gerekir. Ders bu bilgi ve beceriyi kazandırmak amacı ile EKG değerlendirme prensipleri ve normal ve anormal paternlerin tanımlanmasını içermektedir. Kardiovasküler system konusunda bilgilendirme yapılırken özellikle kalp hastalıkları vurgulanacak ve ileri derece aritmi, kardiak iskemi ve myokard enfarktüsü gibi durumların yorumu öğretilecektir.
EHP201 SAĞLIK PROFESYONELLERİ İÇİN İNGİLİZCE I (3-0-0-3) AKTS: 3
Bu dersin içeriği öğrencilerin lisans eğitimlerini sürdürebilmeleri için okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerini güçlendirmektir. Ders içeriğinde yer alan dört temel dil bileşenine (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) yoğunlaşarak elde edilecektir.
KPL101 KARİYER PLANLAMA (1-0-0-1) AKTS: 2
Bu ders ile, öğrencilerde iş hayatının dinamikleri ve beklentileri konusunda farkındalık oluşturulması ve öğrencilerin kariyerlerini kendi zekâ, kişilik, bilgi, beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun olarak kariyer planlaması yapabilmesi için yol gösterilmesi amaçlanmaktadır
SEÇMELİ DERSLER
HEM325 SAĞLIK HUKUKU VE HEMŞİRELİK (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bu dersin amacı, sağlık profesyonellerinin hukuka dayalı hak ve sorumlulukları, sağlık ve hemşirelikle ilgili kanun ve yönetmelikler, hasta ve çalışan hakları, uygulamalarda istenmeyen olaylar ve malpraktis, ulusal ve uluslararası kuruluşların sağlık ve hemşireliğe ilişkin kararları konusunda bilgilendirmektir.
HEM327 STOMA VE YARA BAKIM HEMŞİRELİĞİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bu dersin amacı, öğrenciye stoma ve yara bakımına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Stoma ve yara bakım hemşireliğinin tarihçesi, rol ve sorumlulukları, dünyada ve Türkiye'deki durumu, yara tanımı ve sınıflandırması, yanık yarası ve bakımı, stoma ve bakımı, stomalı bireyde gelişebilecek komplikasyonlar konularını içerir.
HEM329 PALYATİF BAKIM HEMŞİRELİĞİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bu ders kriz, ölüm, kayıp, yas süreci kavramları, ölümü yaklaşan hastanın rahatını sağlama, terminal dönemde bireyin ve ailenin desteklenmesi ve yaşam kalitesinin sürdürülmesi, hospice hizmetleri ve diğer organizasyonlar, palyatif bakım ekibi, rol ve işlevlerinin tartışılması konularını içermektedir.
HEM240 TÜRK İŞARET DİLİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri için, sağlıkçı perspektifiyle engelli bireylere yaklaşma, sorunlarını anlayabilme ve çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır.İşitme ve konuşma engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğretmek ve bu sayede öğrencilere sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında, işaret dilinin dilbilgisi özellikleri ve dil yapısıyla birlikte dili iletişim seviyesinde öğrenir. Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, Selamlaşma, hal-hatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: Karşılıklı Konuşma
3.YIL (6.Yarıyıl) BAHAR DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM318 ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (4-0-2-5) AKTS: 7
Bu ders öğrenciye Sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerini profesyonel hemşirelik rollerini kullanarak bütüncül bir yaklaşımla karşılayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu ders, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, aile merkezli bakım, Büyüme gelişme dönemleri, vücut sisstemlere yönelik çocuk hastalıkları, çocuk ihmal ve istismarını kapsar. bu der s ögrenciye; çocuk hemşireliğinin diğer hemşirelik alanlarından farkını bilmeyi, çocuğun büyüme gelişme özelliklerine göre hemşirelik bakımı vermeyi, çocuk ve aileden fonksiyonel sağlık örüntülerini kullanarak sistematik veri toplayabilmeyi, uygular ve değerlendirebilmeyi, çocuğun fonksiyonlarını etkileyen ve sık görülen sağlık problemlerine yönelik hemşirelik bakım planlama ve uygulayabilme için gereken bilgi beceriyi kazandırmayı amaçlamaktadır.
HEM324 ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI (0-10-0-5) (AKTS: 10)
Çocuk hastalıkları ve hemşireliği teorik ders kapsamında öğrenilen bilgiler ışığında öğrencilere, yaş evrelerine göre çocuğun, yenidoğanın ve adölesanın fizyolojik, psikososyal, kültürel ve gelişimsel bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik becerileri laboratuvar/ gerçek uygulama ortamında uygulatarak yetkinlik kazandırır.
HEM322 BİYOİSTATİSTİK (2-0-0-2) (AKTS: 2)
Sağlık alanında toplanan verilerin istatistiksel açıdan değerlendirilmesini yapabilmek ve bir karar verebilmektir. Dersin içeriğini Bilim, bilimsel yöntem, istatistik ve biyoistatistik kavramları, biyoistatistik temel kavramları, değişken türleri, SPSS programı, istatistiksel testler oluşturur.
EHP202 SAĞLIK PROFESYONELLERİ İÇİN İNGİLİZCE II (3-0-0-3) (AKTS: 3)
Bu dersin içeriği öğrencilerin lisans eğitimlerini sürdürebilmeleri için okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerini güçlendirmektir. Ders içeriğinde yer alan dört temel dil bileşenine (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) yoğunlaşarak elde edilecektir.
HEM326 HEMŞİRELİKTE DEONTOLOJİ VE ETİK (2-0-0-2) (AKTS: 2)
Bu ders öğrencinin hemşireliğin tarihsel gelişimini kavramasını, hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, etik kavramlar konusunda bilgi edinmesini ve etik karar verebilme becerisini kazanmasını sağmaktadır. Dersle birlikte ögrenciye; . etik kavramı ve felsefi temellerini açıklayabilme, etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları tanımlayabilme, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerlerini açıklayabilme, hemşirelik etik kodlarını tarttışabilme, yasal ve etik yönleri ile hasta haklarını tartışabilme, insan haklarının tarihi gelişimini açıklayabilme, hasta haklarının tarihi gelişimini açıklayabilme, hasta haklarını ve sorumluluklarını tartışabilme, etik sorunlar ve etik karar verme sürecini açıklayabilme, etik sorunların yaşandığı durumları tanıyabilme, etik sorunların çözümüne öneriler getirebilme, etik sorun yaratabilecek olan risk gruplarını açıklayabilme gibi yetiler kazandırılacaktır.
SEÇMELİ DERSLER
HEM328 YAŞLI SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bu ders ile, yaşlanma süreci ve bu süreçte oluşan fizyolojik, psikolojik ve sosyal değişiklikler ve hemşirelik bakımına yansımaları konusunda gerekli bilgi ve becerilerilerin kazanılması amaçlanmaktadır.
HEM240 TÜRK İŞARET DİLİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri için, sağlıkçı perspektifiyle engelli bireylere yaklaşma, sorunlarını anlayabilme ve çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır.İşitme ve konuşma engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğretmek ve bu sayede öğrencilere sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında, işaret dilinin dilbilgisi özellikleri ve dil yapısıyla birlikte dili iletişim seviyesinde öğrenir. Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, Selamlaşma, hal-hatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: Karşılıklı Konuşma
HEM336 HEMŞİRELİK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
"Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi” dersinin amacı; kalite yönetimi ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları bilmesini sağlamak ve sağlık hizmetlerinde en sık kullanılan kalite yönetim yaklaşımlarının gerektirdiği becerileri kazandırmaktır.
HEM332 EPİDEMİYOLOJİ VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Bu ders ile, epidemiyoloji bilimi ve enfeksiyon hastalıklarının genel özellikleri, enfeksiyon zinciri, hastane enfeksiyonları ve enfeksiyon hastalıklarından korunma, enfeksiyon hastalıklarının nedenleri, tanı, tedavi ve hemşirelik bakımına yönelik bilgi ve beceri kazanılması amaçlamaktadır.
HEM334 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
İnsan kaynakları yönetiminin temel fonksiyonlarına ilişkin temel bilgi ve uygulamaların stratejik bakış açısı çerçevesinde ortaya konulması.
FAKÜLTE SEÇMELİ DERS
SBF102 CİNSEL SAĞLIK (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlığı ilgilendiren konularda doğru karar verme tutum ve beceri elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığı geliştirmektir.
SBF110 SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİ (2-0-0-2) (AKTS: 3)
Öğrencilerin bilgi ve birikimlerini kullanacakları bir toplumsal hizmet projesinde yer almalarını sağlayarak sosyal sorumluluk duygusu ve bilincini geliştirmektir.
4. YIL (7. YARIYIL) GÜZ DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM417 HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ (5-0-0-5) (AKTS: 5)
Bu ders ile öğrencinin; Halk sağlığı hemşirelik biliminin temel bilgi, kavram ve ilkelerini, toplumun sağlık gereksinimleri, ülkenin sağlık bakım sistemi ve yüksekokulumuz felsefesi doğrultusunda kullanabilen, sağlığın ve hastalığın her aşamasında profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek, birey, toplum grupları ve toplumun sağlığını geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir. Ders içeriği olarak; Sağlık ve hastalığa multifaktoriyel yaklaşım, sağlığı koruma düzeyleri, herkes için sağlık ve temel sağlık hizmetleri, halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği, Türkiye’de genel sağlık sorunları, aile sağlığı , ev ziyaretleri, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası anne ve çocuk sağlığında halk sağlığı hemşiresinin fonksiyonları, 0-6 yaş çocuk sağlığında toplum sağlığı hemşiresinin fonksiyonları, Okul çocuğu ve adölesan sağlığında halk sağlığı hemşiresinin fonksiyonları, Bulaşıcı hastalıkların kontrolü ve bağışıklama hizmetleri, Erişkin ve yaşlı sağlığı, Toplum beslenmesi, Okul sağlığı hizmetleri ve okul hemşireliği, Aile ve toplum içinde şiddet ve suistimal, Toplumda akıl sağlığı, Halk sağlığı hemşireliğinin erken tanı, Toplum taramalarındaki rol ve fonksiyonları, Engelli bireylerin sağlığı ve izlemi, Taburculuğun planlanması ve evde bakım konularından oluşmaktadır.
HEM 329 PALYATİF BAKIM HEMŞİRELİĞİ
Palyatif bakım sürecinde primer hastalığın kontrolü, fiziksel semptomların değerlendirilmesi, palyatif bakım gereken hasta ve ailesinde psikiyatrik, manevi, sosyal ve ekonomik sorunlar, yaşam sonu gereksinimlerin tanılanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme.
HEM419 HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI (0-8-0-4) (AKTS:8)
Bu dersin amacı; Halk sağlığı hemşirelik biliminin temel bilgi, kavram ve ilkelerini, toplumun sağlık gereksinimleri, ülkenin sağlık bakım sistemi ve yüksekokulumuz felsefesi doğrultusunda kullanabilen, sağlığın ve hastalığın her aşamasında profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek, birey, toplum grupları ve toplumun sağlığını geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir.
HEM413 RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (5-0-0-5) (AKTS: 6)
Bu ders ile öğrencinin insan davranışları ve davranış bozukluklarının özelliklerini anlaması, ruh sağlığı hemşireliğinin temel ilkelerini kavrayarak, hastalarının bakım planını oluşturacak ve uygulayabilecek bilgi, beceri ve tutumu kazanması, ruh sağlığının korunması, tedavisi ve rehabilitasyonunun önemini kavraması amaçlanmaktadır. Ders içeriği olarak; Ruh sağlığına yönelik inanışlar ve tutumlar, Ülkemizde ruh sağlığı problemleri, ruh sağlığı yönünden gelişim dönemleri ve özellikleri, Terapötik ortam ve terapötik ortamı oluşturmada hasta kabul ve taburculuk süreci, Stres ve psikosomatik hastalıklar, Cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları, Anksiyete bozukluğu olan hasta, Somatoform ve disosyatif bozukluğu olan hasta, şizofrenik ve diğer psikotik bozukluğu olan hasta,Duygu durum bozukluğu ve kişilik bozukluğu olan hasta, Madde kullanım bozukluğu olan hasta, Deliryum, demans ve diğer kognitif bozukluğu olan hasta, Psikiyatri kliniğinde acil durumlar, Psikiyatri kliniğinde tedaviler konularından oluşmaktadır.
HEM415 RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI ( 0-8-0-4) (AKTS:8)
Bu ders ile öğrencinin insan davranışları ve davranış bozukluklarının özelliklerini anlaması, ruh sağlığı hemşireliğinin temel ilkelerini kavrayarak, hastalarının bakım planını oluşturacak ve uygulayabilecek bilgi, beceri ve tutumu kazanması, amaçlanmaktadır.
4. YIL (8. YARIYIL) BAHAR DÖNEMİ
ZORUNLU DERSLER
HEM418 HEMŞİRELİKTE YÖNETİM ( 4-0-0-4) (AKTS:4)
Bu dersin amacı: yönetim kavram kuram ve ilkelerini inceleyerek, sağlık
kurumlarında hemşirelik hizmetlerinin etkin yönetimini sağlayabilecek bilgi ve beceriye sahip, yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilen hemşireler yetiştirmektir. Ders içeriği olarak; Yönetimin tanımı, amacı, rolü, Yönetimin gelişimi, Yönetim biçimleri, Yönetim teorileri , Yönetim süreci ve hemşirelik hizmetlerinin örgütlenmesi, Hemşirelik hizmetleri sunum sistemleri, Hemşirelik hizmetleri yönetim süreci, Takım çalışması, sorun çözme ve karar verme, Güç ve otorite, İş doyumu ve tükenme, Stres yönetimi, İletişim ve Çatışma yönetimi, Değişim ve yenileşim yönetimi, Kişilik gelişimi ve güdülenme, Bireysel gelişimde nöro linguistik programlama (NLP), Tartışma ve Tekrar konularından oluşmaktadır.
HEM434 HEMŞİRELİKTE YÖNETİM UYGULAMASI ( 0-4-0-2) (AKTS:4)
Bu dersin amacı: yönetim kavram kuram ve ilkelerini inceleyerek, sağlık
kurumlarında hemşirelik hizmetlerinin etkin yönetimini sağlayabilecek bilgi ve beceriye sahip, yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilen hemşireler yetiştirmektir.
SEÇMELİ DERSLER
HEM438 İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.
HEM442 CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.
HEM444 KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.
HEM446 ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.
HEM448 RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.
HEM452 HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ MESLEKİ ALAN UYGULAMASI
Bu derste öğrencinin mesleki rol ve işlevlerini gerçekleştirirken mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kullanabilmeyi, sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla bilimsel süreç doğrultusunda karşılayabilmeyi, mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranabilmeyi ve tüm mesleki uygulamaları ilgili mevzuat doğrultusunda yapabilmeyi öğrenmesi hedeflenir.